måndag 9 februari 2015

Fotoutställning i Söråker

I helgen var jag på vernissage för en fotoutställning i Söråker, strax norr om Sundsvall. Det är den lokala fotografen Ann-Marie Stålgren som ställer ut sina bilder tagna längs strandpromenaden vid Klingerfjärden. Ann-Marie som är inflyttad har bott i Söråker sedan 1997 och har sett strandpromenaden komma till, och tagit bilder under olika årstider och väderförhållanden.

Ann-Marie är på grund av en ryggskada sängliggande under perioder, och fotopromenaderna längs Klingerfjärdens strand blir en form av healing för själen, och har under senare tid varit en del av träningsprogrammet för att kunna återvända till ett normalt liv.

Bilderna som Ann-Marie visar är vackra och visar upp den breda repertoar av ljus och väder som finns vid en havsvik. Utställningen börjar i strandpromenadens ena ände och slutar rakt nedanför Ann-Maries hem. Jag tycker att spridningen i årstid och ljus var bra, det fanns också några närbilder som bröt av landskapsbilderna, vilket var bra. Det jag kanske saknade var att en del av utställningen skulle visa samma plats under alla fyra årstiderna.

Om du har möjlighet så besök Folkets Hus i Söråker och titta på bilderna. Gå rakt in och du hittar bilderna på vänster sida i cafédelen. Alla bilder är till salu och kontaktuppgifter finns på plats. Om du har ett hus eller stuga i närheten tycker jag absolut att du ska överväga att köpa en tavla. Med motiv från trakten av en lokal fotograf får du verklig anknytning till bygden! Utställningen pågår till 1 mars.

Bilderna som visas i Söråker
Foto: Christer Hägglund

Vernissage, med bland annat klubbkompisar från
Sundsvalls Fotoklubb
Foto: Christer Hägglund

Fotografen Ann-Marie Stålgren samtalar
med en besökare om utställningen
Foto: Christer Hägglund

2 kommentarer:

  1. Så fint skrivet om Ann-Marie, hennes bilder och lite av hennes historia!

    SvaraRadera
  2. Tack för de vackra orden och fina intryck du fick av mina bilder. Du har fångat mig och mina bilder på ett fantastiskt sätt. Du och jag samtalade just om detta att ha ett motiv/vy under de fyra årstiderna som fokus. Det samtalet inspirerade mig till att tänka vidare och redan nu har jag en fotoidé som jag skall jobba vidare med. Varmt välkomna till Söråker!

    SvaraRadera