torsdag 16 november 2017

30 år sedan järnvägsolyckan i Lerum

Idag är det exakt 30 år sedan den svåra järnvägsolyckan i Lerum, några mil öster om Göteborg. Olyckan skedde inne på stationsområdet i samhället, där västra stambanan är dubbelspårig. Strax öster om stationen finns ett övergångsspår mellan de båda spåren. Den aktuella dagen hade arbeten skett i området, som fick till följd att kablarna till växeln slets av och måste repareras.

Någon gång under arbetet förväxlades en brun och en blå kabel, vilket fick till följd att växeln indikerade att den låg i läge för körning rakt fram, när den i verkligheten låg i läge för körning in på övergångsspåret. När fjärrtågklareraren i Göteborg och de båda reparatörerna skall kontrollera växelns funktion är man under tidspress och upplever störningar i radiotrafiken, vilket leder till ett ödesdigert missförstånd.

Signalarbetet var i och med kontrollen slutfört och de båda InterCity-tågen, ett på väg från Stockholm mot Göteborg med lok och sju vagnar, och ett på väg från Göteborg till Stockholm med lok och tre vagnar, tilläts passera i 110 km/h. På grund av den felindikerande växeln kom Göteborgståget att växlas in på det högra spåret i alldeles för hög fart, vilket nästan fick det att välta, och strax väster om stationen frontalkolliderade de båda tågen. Enligt ett ögonvittne var smällen så kraftig att båda loken reste sig rakt upp för att sedan falla ned.

Smällen var naturligtvis fruktansvärd och skadorna omfattande. Totalt fanns 250 passagerare ombord på de två tågen. Nio människor omkom, lokföraren och tre passagerare i tåget mot Stockholm, samt lokföraren och fyra passagerare i tåget mot Göteborg. 113 personer skadades, många svårt.

En SJ-anställd som fått i uppgift att göra en utvärdering av skadorna säger till i Lerums tidning om sitt första intryck av olycksplatsen: "Jag letar efter två lok, men jag hittar dem inte."

De båda loken bärgades inte utan skrotades på plats. Det var Rc4 1300 och Rc4 1292.

I det rättsliga efterspelet valde åklagaren att inte väcka åtal, varken mot signalreparatörerna eller fjärrtågklareraren. Man kritiserade däremot bristen på tydliga rutiner och skyllde mycket på kommunikationsmisstaget mellan fjärrtågklareraren och signalreparatörerna.

Rc-lok av den typen som var inblandad i olyckan.
Foto: Fredrik Tellerup - Nedladdad med tillstånd från Järnväg.net,
Licensierad enligt CC BY-SA 2.5,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar