måndag 11 september 2017

Ny kamerarem i sortimentet

Jag har under flera år nu använt en så kallad rapidrem, ni vet en sådan rem som går tvärs över överkroppen och kameran hänger längs sidan. När man ska använda kameran så drar man bara upp den, fotograferar och släpper sedan ned kameran försiktigt igen. Man tar alltså inte av sig remmen varje gång man använder kameran som är fallet med vanliga kameraremmar som man har på axeln. Alternativet till att bära en vanlig kamerarem på axeln, att ha den runt nacken, är ju som de flesta av oss vet inget alternativ. Man får ganska snabbt ont i nacken av det, och om man använder en telezoom eller större teleobjektiv så är det inte ens möjligt att bära den så.

Men åter till den nya remmen. En av begränsningarna jag har upplevt har varit när jag till exempel är på motorsport och vill ha två kameror till hands. En med en 70-200 och en med en vidvinkel, oftast 17-50. Då har jag fått slänga runt med telezoomen i rapidremmen och vidvinkeln i en vanlig rem på axeln. Ibland har jag också placerat vidvinkelkameran i en kameraväska på axeln. Det här har inte fungerat så bra, jag har varit nära att tappa kameran med vidvinkeln några gånger när en glidit ned från axeln, och när jag haft den kameran i kameraväskan så har jag missat ett par värdefulla bilder. Dessutom blir det så att jag bär rapidremmen och kameraväskan på samma axel, vilket inte är bra för ryggen.

Men den nya kameraremmen vi fått in har löst det här problemet. Det är nämligen en dubbel rapidrem, med plats för en kamera på var sida. Vilken man väljer att ha var är ju såklart en smaksak, men jag har valt att under motorsportevenemangen ha 70-200:an på höger sida, den som jag använder oftast, och vidvinkeln på vänster. Båda kamerorna hänger tryggt och belastar båda axlarna, så man riskerar inte att få ont i nacken eller snedbelasta axlarna.



Med kameraremmen medföljer två fästplattor med standard stativgänga, som du kan gänga i ditt kamerahus eller objektivets stativfäste. Det finns också andra alternativ att köpa till, se tillbehören på produktsidan i webbutiken.

Kamerarem, rapid dubbel, svart

/Fotofyndet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar