torsdag 20 juli 2017

Modellfotografering vid vattenfallet

För en tid sedan skulle jag köra en modellfotografering vid Västanåfallet. Funderade lite på hur jag ville att bilderna skulle bli, och hur man eventuellt kunde lösa det rent praktiskt. Visste att jag ville blända ned kraftigt för att få lång slutartid och exponera på det ljusa vattnet, och beslutade mig därför för att ljussätta modellen med min portabla studioblixt. Jag mätte ljuset med ljusmätaren inställd på den längsta slutartid den kan hantera, 1/10. Sedan valde jag stegvis längre slutartider och anpasssade blixtljuset därefter, tills jag hittade en inställning som gav mig det jag sökte.

På exempelbilden är inställningarna f/16, 1/3 och ISO100. Blixten, som är på 600 ws, var ställd på medelhög effekt, ca 1/16. Modellen placerades i bildens nedre utkant, för att ge det strömmande vattnet stor del i bilden. Modellens kläder är ganska färgstarka för att väga upp att hon utgör en liten del i bilden.

Vad tycker du, lyckades jag?

/Christer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar