lördag 15 april 2017

Rapid-remmar, bu eller bä?

Hamnade i en diskussion med ett par fotokamrater för ett tag sedan om så kallade rapidremmar. En ville sälja sin rem, för att han inte tyckte att han kom överens med den. När vi gick in i detalj på vad det var som han inte kom överens med så visade det sig att vi delade uppfattning helt och hållet.

Remmen jag köpte själv kom med en standardskruv som man gängar in i kamerans stativgänga. Det innebär att stativgängan är upptagen och varje gång man ska använda ett stativ så måste skruven gängas bort. Sedan tillbaka igen. För mig löste hela problemet sig när jag bytte stativhuvud, och det visade sig att stativplattan som följer med kulleden har ett fäste som fungerar för haken på kameraremmen. Så nu behöver jag aldrig välja mellan rem och stativ, utan kan låta remmen hänga kvar när kameran sitter i stativet.

Själva funktionen på remmen tycker jag är underbar. Eftersom remmen hänger diagonalt över överkroppen så belastar den en axel, och inte nacken som den gamla gjorde. Efter några timmar var man helt slut i kroppen, medan man nu kan gå en hel dag innan man börjar känna av att det är tungt på axeln. Den är snabb, man tar inte av sig remmen när man ska fotografera utan drar den bara upp längs remmen. Detta är helt underbart inte minst i studio, när man ska mäta ljus och har ljusmätaren i ena handen. Då låter man bara kameran hänga vid sidan och när man vill mäta ljus sträcker man ner handen och trycker på blixtutlösarens testknapp.

Skruven som blev över har jag satt i stativfästet på min 70-200. Det blir bättre balans i kameraremmen om man bär den i objektivet istället för i kameran.

Så ibland är det så att man köper en bra produkt, men kan ändå behöva fundera lite på hur man ska anpassa den så att den fungerar bäst för en själv.

Detta är endast en redovisning av våra egna erfarenheter. Kombinationen kan inte belastas med för hög vikt och vi tar inget ansvar för eventuella skador till följd av egna monteringar.

/Christer

Remmen med kameran i viloläge. Remmen är här monterad
i originalskruven som medföljer remmen. 

Remmen med kameran i fotoläge
Kulleden med fästplatta

Remmens hake i stativplattan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar