måndag 9 januari 2017

Fotoplaner för 2017

I början av ett nytt år så börjar man alltid så smått att fundera över vad man ska göra under året. Planera, önska och hoppas på olika saker. Det gäller såklart i allra högsta grad fotograferingen. Det jag vet nu är att jag ska åka på en fotoresa i mars. Den går till Kraków tillsammans med en fotointresserad kompis. Det är första gången jag åker på en resa i rent fotosyfte, förutom de resor jag varit på när jag besökt gömsleområden och fotograferar djur.

Resan till Kraków är ganska öppen. Det enda vi vet är att vi ska besöka Auschwitz. I övrigt är tanken att titta lite på gammal bebyggelse och ta dagen som den kommer.

Sedan har jag och en annan kompis pratat om att besöka ett nyanlagt gömsle i mina gamla hemtrakter. Där ska det finns björn och en del andra rovdjur. Vi avvaktar och ser lite hur det artar sig, det kan ta några år att etablera ett gömsleområde med åtel. Men tanken är att vi ska dit, inte minst för att dra ett litet strå till stacken när någon satsar och försöker dra igång en ny verksamhet som på alla sätt är bra för både orten och naturen.

En annan sak jag har tittat lite på är att åka till Lofoten. Tanken är då att åka i någon form av husbil och kunna ta det lugnt efter vägen och bestämma lite allt eftersom hur resan skall fortsätta. Naturen och djurlivet i Lofoten intresserar mig, med bland annat havsörn och lunnefågel. Hemifrån där jag bor är det ca 95 mil med bil.

För övrigt så ska jag försöka komma igång med modell- och porträttfotograferingen igen, på en mer regelbunden nivå. Olika orsaker har gjort att det blivit ganska lite under andra halvan av 2016. Försöka hitta några nya modeller, leta upp bra ställen och inleda något eller några samarbeten med andra fotografer som kan inspirera, peppa och hjälpa till.

Målet är också att gå minst en kurs eller workshop under året. Det var väldigt lyckat och mycket givande på workshopen jag besökte 2016 och jag hoppas hitta fler sådana.

Jag hoppas kunna utveckla mitt motorsportfotograferande under året, ett intresse som jag delar med min äldste son. Målet är att kunna besöka de flesta lokala evenemang och något större riksevenemang. Jag kommer också att leverera text och bilder till DriftZone.se, en hemsida där all information om drifting i Sverige samlas.

Under året kommer jag också att besöka ett par musikevenemang, för att fotografera och även filma och göra ljudupptagningar. Här är det alltid ett jobb som pågår ganska långt innan för att få tillstånd från arrangörer och artister.

Hoppas att vi ses under 2017!

/Christer

Bild från workshop

En av mina större produktioner under året, med ett flertal
 personer inblandade med olika uppgifter vid fototillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar