torsdag 1 december 2016

Flexibelt ministativ

En produkt som jag haft några år men vars fulla potential jag sett först på senare tid är ett ministativ. Det ser ut som ett komplett trebensstativ men är bara väldigt litet. Det har en liten kulled, tre ben som går att dra ut med fyra extra sektioner genom att vrida och dra ut, och det bästa av allt: det går att vika ihop till att nästan inte ta någon plats alls! När jag har mitt bantade kit med mig, så får jag ner det inuti min vanliga kameraväska, tillsammans med kamera med 50mm, 17-50mm, extern blixt och blixtstyrning. På det sättet kan jag använda stativet till att sätta kameran på det, alternativt sätta blixten på stativet och fjärrstyra med YN622-systemet.

Sanningen att säga så har det använts mer som blixtstativ än som kamerastativ, men möjligheten finns ändå att även montera kameran på det och få stöd vid långa slutartider eller HDR-kompositioner. Kameraväskan jag använder är en Bilora Reporter Standard.

Båda exempelbilderna nedan är tagna med detta stativ som blixtstativ, och var möjliga för att blixt och stativ fanns med när tillfället gavs.

/Fotofyndet

Exempel, blixtbild tagen med blixten på detta stativ. Min son hoppar
från gungan i lekparken.
Foto: Christer Hägglund

Exempelbild, vid Indalsälven
Foto: Christer Hägglund



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar