fredag 19 augusti 2016

Lars Epstein gripen av polis i Stockholm

DN-fotografen Lars Epstein greps under tisdagen av polis när han fotograferade under en kulturfestival i Stockholm.

– De tog tag i mina handleder och förde bort mig utan att berätta varför, säger han till DN. 

Lars Epstein är journalist och har arbetat i yrket i 45 år. Han bloggar numera för DN:s räkning om saker som händer i Stockholm och var av den anledningen på kulturfestivalen på Norrbro, där han fotograferade barnaktiviteter.

När Epstein skulle ta en bild kom två civilpoliser fram till honom, tog tag i hans handleder och tog honom med sig.

– Jag har aldrig varit med om något liknande under min karriär. Det var en fruktansvärd upplevelse, säger Epstein till DN.

Enligt Mats Eriksson, kommunikatör vid Stockholmspolisen, valde de två civilklädda poliserna att ta med Epstein bort från folksamlingen för att få höra hans orsak till att han fotograferade barn. Eriksson säger också att polisen är på tå nu när det gäller brott som kan kopplas till sexuellt ofredande.

Enligt Fotosidan.se gick poliserna även igenom bilderna i kameran och många svenska pressfotografer upprörs nu av detta. Bilderna är ett grundlagsskyddat journalistiskt material som polisen inte har rätt att granska utan åklagarbeslut. Undantaget är skyddsvakt i eller i närheten av skyddsobjekt. Epstein har därför uppmanats att JO-anmäla polisens hantering av detta.

Läs mer i Epsteins blogg, Polisen grep mig på Norrbro och förde bort mig till förhör

Fortsättning följer!

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar