söndag 19 juli 2015

Söndagstips: Björnfoto hos Wild Jämtland i Renflomarken

Som jag berättat om tidigare så besökte jag i slutet av juni Wild Jämtlands anläggning Renflomarken i Jämtland. Det ligger i Krokoms kommun, nordväst om Östersund i närheten av samhället Landön. Anläggningen är toppenfin och jag trivdes jättebra. Bakom anläggningen står markägaren Persson Invest Skog och den rutinerade naturfilmaren Bosse Kristiansson. Just den kombinationen, en markägare med ett genuint intresse för att visa upp den biologiska mångfalden, med ekonomiska och juridiska resurser, och en naturfilmare med hjärta för och kunskap om naturfotografering, verkar ha blivit det jag brukar kalla "a magical match made in heaven".

Om man vill resa till Renflomarken finns flera alternativ. Det finns kompletta paketresor med Rovdjursland, www.rovdjursland.se, eller så kan man köpa paketet "Dygn", dvs helpension av Wild Jämtland, www.wildjamtland.se, där det förutom gömslenatten ingår middag, frukost morgonen efter, samt någon form av dagsaktivitet. Om man vill klara sig själv så finns möjligheten att bara köpa gömslenatt. Det var den sista lösningen jag valde, och hade med mig husvagn upp till campen, där jag lagade mat och vilade en stund mellan gömslenätterna.

Just hur mycket man har behov av att sova efter en eller ett par gömslenätter beror på flera saker. Bland annat hur många man är i gömslet. Om man är 2-3 personer och det inte händer jättemycket hela natten så har man möjlighet att sova gott i sängarna som finns i gömslena. Då har man inte jättestort behov av att sova dagen efter. Om det däremot är gott om djur och det är action hela natten så kan man behöva en rejäl tupplur för att orka med nästa natt, eller att köra hem om det är sista natten.

Precis som i vistelserna i Finland så har man med sig eget stativhuvud till gömslet. Stativ behövs inte då det finns fina hyllor i gömslena att sätta stativhuvudet i. Jag använde två kameror, till den ena använde jag ett gimbalhuvud, och till den andra en vanlig kulled. Båda gick jättefint att använda, och det var mycket god ordning på skruvar, mellanlägg och liknande i gömslet.

Kom ihåg att ha gott om kläder med dig bara, det blir kallt på nätterna även om det är varmt och soligt på dagarna..

Nu, några bilder. Samtliga, Foto: Christer Hägglund

I nästa inlägg blir det bilder från själva campen och omgivningarna.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar