söndag 14 september 2014

Foto på hög nivå, SF37 Viggen

SF 37 Viggen, var fotospaningsversionen av flygplan 37, eller Saab 37 Viggen. Istället för beväpning var SF 37 bestyckad med kameror som användes för att dokumentera och kartlägga områden, fartyg, övningar och annat som ansågs intressant för Försvarsmakten.

Viggen flög första gången 1967 och leveranserna till Flygvapnet började 1971. SF-versionen var inte prioriterad till en början, delvis tack vare att dess föregångare, S 35E Draken, fungerade mycket väl för uppdraget. 1973 flög prototypen till SF 37 och modellen togs i aktiv tjänst från 1975. Totalt levererades 28st SF 37 till Flygvapnet och dessa placerades vid F13 Norrköping, F17 Kallinge och F21 i Luleå.

Vad bestod då beväpningen av på SF 37? Jo, den hade inte mindre än sju kameror som fungerar både på hög och låg höjd, i ljus eller i mörker.
SKa 24C/120, 3st, sitter monterade så att de ger en heltäckande bild från horisont till horisont. Brännvidden är 120mm
SKa 24C/57, monterad i lodplanet för att ge översiktsbilder och bilder som kan ge en exakt orientering. Brännvidd 57mm
SKa 31, har en optik med en brännvidd på hela 600mm och används vid lodfotografering från hög höjd.
VKa 702, en värmekamera som registrerar infraröd strålning
MSK, mörkerspaningskapsel, fanns i ett vänster- och ett högerutförande. I den vänstra sitter 3st SKa 34 med 76 mm brännvidd på optiken. Sitter monterade så att de täcker en bildvinkel på 120 grader. Dessutom finns ett blixtaggregat som lyser ut i en vinkel på 60 grader åt vänster. I den högra sitter ett blixtaggregat till som lyser ut 60 grader åt höger, så att båda aggregaten tillsammans täcker området som kamerorna täcker. Hela systemet arbetar i området som kallas NIR, Near InfraRead, vilket innebär att det är osynligt för det mänsliga ögat.

En spaningsrote bestod ofta av en SF 37 och en SH 37, havsspaningsversionen som hade ett mycket avancerat radarsystem.

Hur ett spaningsuppdrag kunde sluta, kan du läsa i inlägget Fotospaningsuppdrag med dödlig utgång

Denna SF 37:a är fotograferad på Teknikland i Östersund. Den tjänstgjorde ursprungligen på F21 i Luleå. Luleå som har en lång tradition av spaningsuppdrag. Du har väl inte missat historien om den finska flygningen?

SF 37 Viggen, data: 
Tillverkare: Saab
Maxfart, hög höjd: M 2,0
Maxfart, låg höjd: M 1,1
Spännvidd: 10,6 m
Längd: 16,3 m
Max startvikt: 20,5 ton
Maxlast: 3,6 ton
Besättning: 1
Beväpning: Jaktrobot/akan

Främre halvan av flygplanskroppen på SF 37

Detalj över den framåtriktade SKa 24C/120


En av de båda SKa 24C/120 som är riktade åt var sin sida. 

Detalj på SKa 24C, där man kan läsa att brännvidden är 120mm

Del av fotospaningsutrustningen

Märke för 1 kompaniet vid F21 i Luleå, som denna SF 37
tillhörde när den var aktiv.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar