torsdag 6 september 2012

Att använda ett Eye-Fi-kort


Nyligen skaffade jag mig ett Eye-Fi-kort till min ena systemkamera. Eftersom mycket av fotograferingen jag gör sker hemma i och runt kontoret kändes det som att det kunde vara lättsamt att ta bilderna och få dem direkt till datorn.

Kortet jag använde är på ett Sandisk Eye-Fi 4GB, men det finns även en variant som är på 8GB. Med kortet följer en kortläsare. För att köra igång kortet behöver man sätta kortläsaren i en dator i nätverket, helst den man vill att bilderna ska lagras på, och ha tillgång till det trådlösa nätverket. Installationen gick snabbt och smidigt, nätverket hittades igen på en gång och jag fick ange lösenordet för att få tillgång till det.

Sedan ska man installera ett program på datorn. Programmet finns med på minneskortet och installationen är enkel. Det här programmet använder man sedan för att bland annat bestämma var bilder och filmer ska lagras. Detta kan bestämmas separat så att bilder och filmer hamnar i olika mappar med automatik, och som förinställning skapas en mapp för varje dag som filer laddas in. Förinställt är även så att varje nytagen bild kommer upp på datorn som kör programmet, men det borde gå att ställa bort. Kan vara ganska störande om någon annan ska sitta och använda datorn under tiden man fotograferar. Om man vill kan man ställa in så att en kopia omedelbart hamnar på ett lagringsställe på internet. Om man har en annan lagringsenhet i nätverket, tex en NAS, och har den mappad som en egen enhet på datorn går det givetvis bra att spara bilder och filmer där. Det innebär ofta att man per automatik får en säkerhetskopia direkt genom att hårddiskarna i sådana enheter ofta är speglade.


Eye-Fi Center
Skärmdump Eye-Fi Center

Överföringstiden kändes ok, men då körde jag med en Canon EOS 450D och en EOS 550D i jpg-läge. I läge RAW+jpg kommer det säkert att bli ganska lång tid. Kompatibiliteten var bättre i den nyare 550D:n, där man kunde se i bildskärmen om kameran hade kontakt med nätverket och man kunde i menyn välja att stänga ner uppkopplingen. Dessa funktioner kallas Eye-Fi connected.

I ett senare inlägg ska vi titta lite närmare på att använda Eye-Fi tillsammans med en smartphone och Eye-Fi-appen.

Minneskort och kameratillbehör från Fotofyndet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar